Saturday 1 November 2014

PUNCA TEKANAN DARAH TINGGI


Assalamualaikum...

Hari ni nak share sikit artikel mengenai kesan akibat Kekurangan Vitamin D terhadap wanita. Kenapa saya share??? Sbb Sharing is Caring. Saya juga wanita. Dan artikel ini berkait rapat dengan wanita.



AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN D



Wanita muda yang mengalami penurunan kandungan vitamin D di dalam tubuh berisiko tinggi untuk diserang tekanan darah tinggi pada usia pertengahan jika dibandingkan dengan mereka yang mempunyai kandungan vitamin D yang normal.

Kajian di seminar American Heart Association di Chicago Amerika membentangkan senarai golongan wanita muda yang didatarkan menghidap serangan tekanan darah tinggi akibat kekurangan vitamin D semakin meningkat. Hasil kajian dari pengkaji di Michigan, wanita yang kekurangan vitamin D akan berisiko terhadap penyakit dalam jangka waktu yang panjang.

SUMBER VITAMIN D 


Vitamin D boleh didapati daripada cahaya matahari, sumber ikan berlemak, produk susu dan makanan tambahan diketahui memberi manfaat kepada bahagian tubuh seperti gigi dan tulang. Namun, kekurangannya boleh menyebabkan penyakit berkaitan kanser, gangguan sistem kekebalan dan penyakit radang.



RISIKO KEKURANGAN VITAMIN D


Tekanan darah tinggi akan meningkatkan risiko serangan angin ahmar,sakit jantung dan gangguan lain pembuluh darah dan jantung. Para pengkaji mengukur tahap vitamin D pada darah ketika awal dan mengambil catatan tekanan darah setahun sekali.

Jangan ambil mudah yer dengan kesihatan diri. Duit banyak pun tak guna bila dah terlantar sakit tanpa boleh buat apa-apa.

Okey. See ya.

Wassalam




******these statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intend to diagnose, treat, cure or prevent any disease****** ~>Hubungi saya dengan SMS/Whatsapp ke no 0123769117 atau ~~>Email ke lindegreat@hotmail.com untuk maklumat lanjut.

2 comments:

  1. oh..tekanan darah tinggi juga ada kaitan dengan vitamin D ya :D

    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  2. penting vitamin D.. cahaya matahari yang bagus ialah pada waktu pagi ..

    klik disini

    ReplyDelete