Friday, 15 November 2013

Semalam 13 November & hari ini 14 November bersamaan dengan 9 & 10 Muharam. Pada tarikh ni kita disunatkan berpuasa.

Maka Rasulullah SAW berkata, “Jika begitu, tahun depan insya-ALLAH kita puasa sekali pada hari yang ke sembilannya.” Ibnu ‘Abbas berkata, “Tetapi belum sempat sampai tahun depan, beliau telah wafat terlebih dahulu.” (Hadis Riwayat Muslim)
Dari hadis ini, umat Islam tidak hanya disunnahkan agar berpuasa di hari ke-10 Muharam atau dikenali sebagai hari Asyura, tetapi juga turut disunnahkan agar berpuasa pada hari ke sembilan Muharam.
Rasulullah mengisyaratkan tentang kelebihan puasa ‘Asyura sebagaimana sabdanya, “Adapun puasa di hari Asyura, aku memohon kepada ALLAH agar ia dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu.” (Hadis Riwayat Muslim)

Bukan nak cerita pasal berpuasa tu. Tapi apa yang saya makan masa bersahur, Terjaga pukul 5.30; apa yg sempat dimasak??? Sah-sah seteguk air jer. Tp bukan sekadar segelas air yang saya minum. Saya sertakan juga 2 biji VITALEA, 5 biji ALFALFA dan 1 biji OMEGAGUARD.

Kenapa 3 jenis pill ni yang menjadi pilihan???

           
                                                           
FUNGSI VITALEA

  • mencantikkan kulit dan menegangkan kulit
  • melicinkan kuku
  • menguatkan rambut dr segi akar
  • membantu mencegah tiroid @ beguk
  • memberi badan rasa bertenaga dan tidak lesu
  • meningkatkan kesihatan menyeluruh
  • menyokong jangkahayat usus, mata dan hati
  • meningkatkan kekuatan tulang & sistem imunisasi
                             
                                       
FUNGSI ALFALFA

1.    Merawat gangguan pencernaan
2.    Mengawal kolestrol dalam darah
3.    Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
4.    Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
5.    Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
6.    Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan
7.    Mengurangkan simptom menopous
8.    Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan
9.    Merawat masalah sembelit
10.  Menyahkan toksik dalam tubuh
11.  Mengurangkan kesakitan otot dan sendi
12.  Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
13.  Membantu masalah penghadaman
14.  Sebagai MILK-BOOSTER
15.  Mengurangkan masalah pundi kencing
16.  Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
17.  Meningkatkan kesihatan prostat
18.  Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
19.  Menghangatkan hubungan suami isteri
20.  Membantu tingkatkan kesihatan lelaki

                                        
                               
FUNGSI OMEGAGUARD
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
  • Mengurangkan risiko angin ahmar (strok)
  • Merendahkan tekanan darah
  • Merendahkan tahap trigliserida dalam darah
  • Mengurangkan kekakuan dan kelembutan sendi
  • Melambatkan pembentukan plak atherosclerotic
  • Mengurangkan risiko degupan jantung tidak normal  
Sebagai ibu yang masih menyusukan bayinya, supplement penting supaya badan kekal bertenaga agar pengeluaran susu tidak merundum teruk. Kerana itulah saya memilih ketiga-tiga jenis pil ini. Selain menjalankan tanggungjawab terhadap anak, saya juga cuba mencari bekalan di akhirat. Moga Allah menerima ibadah saya kali ini.

Ok. Itu saja saya share mengenai supplement pilihan saya. Ada banyak lagi tp yang 3 ini adalah TEMAN BAIK saya ketika ini.

Ingin kekal bertenaga seperti saya??? PM saya di faceboook : Azlin Jaafar atau Fanpage : Superb Nutrition. Atau inginkan respond yang lebih cepat, SMS/Whatsapp @ 0123769117. 

Saya sedia menjadi bahan rujukan anda.

Assalamualaikum...


Tuesday, 12 November 2013

Selamat siang semua...selamat bekerja kpd yg bekerja. Apa yang nak kita ceritakan hari ini yea??? Nak cerita pasal mengandung dan menyusu lagi??? Tukar pulak lah yer. Cerita pasal anak-anak lah pulak...


Pentingnya sarapan pagi kanak-kanak..
=========================

SENARIO ini mungkin biasa kita dengar. Sama ada tahu atau tidak ambil kisah, segelintir ibu bapa masih tidak memberi perhatian serius terhadap kepentingan sarapan pagi untuk memastikan anaknya dapat menumpukan sepenuh perhatian pengajaran di dalam kelas.

Kajian menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu seseorang terutama kanak-kanak memberi tumpuan penuh ketika di sekolah dan membantu meningkatkan prestasi pembelajaran.

Tanpa sarapan pagi, kanak-kanak sukar menumpukan sepenuh perhatian, tidak bermaya dan mengantuk pada awal pagi persekolahan.

Pensyarah Kanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Universiti Putra Malaysia, Dr Barakatun Nisak Mohd Yusof, berkata sarapan pagi amat penting bagi memulakan hari individu dengan lebih bertenaga selepas lebih lapan jam tidur, terutama otak.

Bagi kanak-kanak sekolah rendah berusia enam hingga 12 tahun, Dr Barakatun menjelaskan, makanan yang rendah kandungan lemak, sederhana protein dan karbohidrat serta tinggi kandungan, vitamin dan mineral adalah yang terbaik untuk kanak-kanak sekolah rendah.

=========================================

Antara fakta menarik tentang MEALSHAKE

1. Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.
Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
*Sesuai untuk mereka yang ‘susah’ menelan pil dan juga mereka yang ingin menjaga berat badan.

2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.
*Badan lebih sihat. Malah Protien juga penting untuk penghasilan susu badan.Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang menyusukan anak.

3. Untuk Pembesaran
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
*Sesuai untuk tumbuhbesaran anak-anak dan juga sesuai untuk ibu-ibu yang sedang mengandung.

4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
*Sesuai untuk mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan mementingkan kecantikan.

5. Pemulihan Kulit
Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
*Sesuai untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik dan halus mulus.

6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
*Sesuai untuk kanak-kana serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.

~ Rasa yang lazat digemari tua dan muda.Minuman lazat dengan fruktosa semulajadi,nutrien yang perlu untuk badan,tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan.

========================================

Menarik tentang OMEGA pula :-

Setiap kapsul gel lembut Omegaguad Shaklee mengandungi :-
330mg Omega3, 180mg EPA, 120mg DHA
Jadi per serving 3 capsules Omegaguard kita akan mendapat lebih kurang 1000mg..

# Mengandungi minyak ikan
# Satu hidangan OmegaGuard menyediakan 1000mg asid lemak
omega 3 termasuk DHA dan EPA.
# DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan,
menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang
perlu diperolehi melalui pemakanan.
# Imuniti badan
# Meningkatkan daya tumpuan dalam pembelajaran
#Sistem peredaran darah yang teratur

Akhir kata,… Jika kita mampu membeli pakaian, brg mainan, buku, dan mcm2 utk anak kita.. tak salah jika peruntukkan sebahagian duit utk perkembangan minda dan fizikal anak2..Ianya pelaburan terbaik demi kesihatan anak-anak..Anak-anak adalah harta kita..



Credit utk Mamafazryn




Mengapa kita perlukan suplemen??

7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA PERLUKAN SUPLEMEN

1. Dalam sesetangah situasi, badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya Vitamin C dan Vitamin E yang diperoleh daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti-penuaan.

2. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Contohnya Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.

4. Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik boleh menggangu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafien,lemak, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5. Makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang disarankan.

6. Gaya hidup masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan bahan kimia.

7. Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan hidangan malam disediakan seringkas mungkin. Maka pengambilan makanan seimbang kadangkala tidak dititikberatkan.

NOV-Promo VIVIX datang lagi..

Bulan November bulan Vivix lagi. Tahun ini 2 kali promo Vivix. Kenapa yer?? Tak kisahlah apa pun alasan pihak Shaklee, tapi pengguna-pengguna tegar Vivix sure senyum lebar. Mau tak lebar??? Setiap kali Shaklee buat promo, harga mesti tergolek-golek jatuh gaung. Merundum habis. Ni lah masanya nak beli lebih dari 1 botol. Dan sgt sesuai dihadiahkan buat insan-insan tersayang ie mak, abah, suami, atuk, nenek. Nak makan sendiri pun bagus juga. Kot nanti suami puji nampak muda 25 tahun, tak rasa kembang setaman ker??? Mustahil?? Siapa kata mustahil?? Kan ker Vivix ni juga tonik anti penuaan...

Dah banyak sgt saya post pasal Vivix. So takyah cerita lagi pasal kandungan, manfaat, keistimewaan bla..bla..bla.. Sekarang dah tiba masa utk alami dan rasai sendiri KEHEBATAN vivix ini. Cepat place order sekarang sebelum harga kembali ke asal.

Nak order?? SMS/Whatsapp @ 0123769117 atau
                     PM di : FB : Azlin Jaafar or
                     Fanpage : Superb Nutrition