Tuesday 12 November 2013

Selamat siang semua...selamat bekerja kpd yg bekerja. Apa yang nak kita ceritakan hari ini yea??? Nak cerita pasal mengandung dan menyusu lagi??? Tukar pulak lah yer. Cerita pasal anak-anak lah pulak...



Pentingnya sarapan pagi kanak-kanak..
=========================

SENARIO ini mungkin biasa kita dengar. Sama ada tahu atau tidak ambil kisah, segelintir ibu bapa masih tidak memberi perhatian serius terhadap kepentingan sarapan pagi untuk memastikan anaknya dapat menumpukan sepenuh perhatian pengajaran di dalam kelas.

Kajian menunjukkan pengambilan sarapan pagi dapat membantu seseorang terutama kanak-kanak memberi tumpuan penuh ketika di sekolah dan membantu meningkatkan prestasi pembelajaran.

Tanpa sarapan pagi, kanak-kanak sukar menumpukan sepenuh perhatian, tidak bermaya dan mengantuk pada awal pagi persekolahan.

Pensyarah Kanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Universiti Putra Malaysia, Dr Barakatun Nisak Mohd Yusof, berkata sarapan pagi amat penting bagi memulakan hari individu dengan lebih bertenaga selepas lebih lapan jam tidur, terutama otak.

Bagi kanak-kanak sekolah rendah berusia enam hingga 12 tahun, Dr Barakatun menjelaskan, makanan yang rendah kandungan lemak, sederhana protein dan karbohidrat serta tinggi kandungan, vitamin dan mineral adalah yang terbaik untuk kanak-kanak sekolah rendah.

=========================================

Antara fakta menarik tentang MEALSHAKE

1. Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.
Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
*Sesuai untuk mereka yang ‘susah’ menelan pil dan juga mereka yang ingin menjaga berat badan.

2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.
*Badan lebih sihat. Malah Protien juga penting untuk penghasilan susu badan.Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang menyusukan anak.

3. Untuk Pembesaran
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
*Sesuai untuk tumbuhbesaran anak-anak dan juga sesuai untuk ibu-ibu yang sedang mengandung.

4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
*Sesuai untuk mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan mementingkan kecantikan.

5. Pemulihan Kulit
Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
*Sesuai untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik dan halus mulus.

6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
*Sesuai untuk kanak-kana serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.

~ Rasa yang lazat digemari tua dan muda.Minuman lazat dengan fruktosa semulajadi,nutrien yang perlu untuk badan,tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan.

========================================

Menarik tentang OMEGA pula :-

Setiap kapsul gel lembut Omegaguad Shaklee mengandungi :-
330mg Omega3, 180mg EPA, 120mg DHA
Jadi per serving 3 capsules Omegaguard kita akan mendapat lebih kurang 1000mg..

# Mengandungi minyak ikan
# Satu hidangan OmegaGuard menyediakan 1000mg asid lemak
omega 3 termasuk DHA dan EPA.
# DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan,
menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang
perlu diperolehi melalui pemakanan.
# Imuniti badan
# Meningkatkan daya tumpuan dalam pembelajaran
#Sistem peredaran darah yang teratur

Akhir kata,… Jika kita mampu membeli pakaian, brg mainan, buku, dan mcm2 utk anak kita.. tak salah jika peruntukkan sebahagian duit utk perkembangan minda dan fizikal anak2..Ianya pelaburan terbaik demi kesihatan anak-anak..Anak-anak adalah harta kita..



Credit utk Mamafazryn




0 comments:

Post a Comment