Friday 24 October 2014

STRESS: ATASINYA DENGAN MAKANAN SIHAT

 


Kebelakangan ini STRESS sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat kini terutama yang tinggal di bandar-bandar besar. Masalah kerja, kehidupan, kewangan, persekitaran, masalah perhubungan boleh saja menjadi punca tekanan dan ia adalah sebenarnya mampu menyebabkan tahap kesihatan seseorang itu menurun

10 SUMBER MAKANAN BANTU REDAKAN STRESS


1. Ayam bakar dan daging  

 ~ ayam bakar memberi protein yang baik terhadap tubuh badan. Sejumlah 200 gram protein akan membantu otak menghasilkan doparnin dan norepinefrin iaitu sebatian kimia semulajadi di dalam otak yg akan mengekalkan kewarasan anda menurut Judith Wurtman penulis buku The Serotonin Power Diet.
Daging mengandungi lemak yang juga mengandungi vitamin B, zat besi dan zat yang sangat kaya sehingga ia baik untk mereka yang mengalami stress.

2. Kacang badam

~ kacang ini mempunyai khasiat antistress yang luar biasa. Ia dilengkapi vitamin B2, vitamin E, magnesium dan zat lain.Vitamin B dan magnesium membantu menenangkan dan mengendalikan emosi dengan baik. Manakala vitamin E yang kaya dengan antioksidan yang boleh menghalang radikal bebas yang menyebabkan stress, sekaligus melawan menyakit jantung.

3. Bertih jagung

~ Karbohidrat di dalam bertih jagung akan membuatkan badan kita melepaskan serotonin, iaitu sebatian kimia di dalam otak yang akan membuatkan kita berasa lebih tenang dan relaks.

4. Sushi

~ rumpai laut yang sering dijadikan bahan campuran dalam sushi mempunyai khasiat mirip ikan. Asid pantothetic yang terdapat di dalamnya penting bagi kelenjar adrelin yang memainkan fngsi penting bagi pengurusan stress tubuh. Kekurangan asid ini boleh menyebabkan jangkitan kelelahan dan rasa gelisah yang berlebihan.

5. Coklat

~ coklat membantu menenangkan emosi. Coklat dipenuhi dangan nadamin dan feniletilamin yang membantu kerja saraf dan membuatkan perasaan anda lebih tenang dan merasa lebih gembira.

6. Nenas dan Buah Beri

~ Antioksidan yang terdapat didalam buah yang berwarna cerah seperti nenas dan buah beri lebih kuat membantu anda dalam melawan radikal bebas yang membuatkan memori anda tetap segar dan kuat.

7. Ikan

~ hampir kesemua jenis ikan mengandungi vitamin B lengkap terutama B6 dan B12 yang diketahui amat penting bagi meredakan stress. Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan depresi. selain itu, makanan yang kaya dengan omega-3 seperti ikan salmon boleh melindungi diri daripada penyakit jantung.

8. Sayuran hijau

~ sayuran seperti brokoli, kangkung dan sayuran lain yang berwarna hijau tua merupakan sayuran yang amat bermanfaat untuk turunkan stress. Ini kerana kandungan vitaminnya yang begitu banyak dapat berulang-ulang dijadikan sebagai sumber tenaga tubuh yang semakin berkurangan ketika fikiran dalam keadaan tertekan.

9. Roti gandum

~ gandum boleh memberikan kesan mengeyangkan sekaligus dapat mengendalikan stress dalam jangka waktu yang lama

10. Susu

~ minumlah susu yang paling sesuai dengan keperluan anda. Susu mengandungi antioksidan yang dapat menghancurkan radikal bebas yang menjadi punca stress. Susu sesuai diminum diwaktu pagi dan sebelum tidur.

SUMBER: Majalah mingguan wanita
 =============================
Dapatkan dari Ejen Shaklee Seri Kembangan/Serdang/Balakong/Jalan Raja Chulan hari ini.


Hubungi segera :     SID Azlin Jaafar (947971)                                
                                Whatsapp/Telegram/We Chat: 012-3769117                               
                                FB : Azlin Jaafar                                
                                Page : Superb Nutrition

====================

Dapatkan penjimatan hebat product Shaklee sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli shaklee! 


Promo ESP beli 6 percuma 1 masih berlangsung hingga hujung bulan ini. Cepat!! Grab this opportunities...



******these statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intend to diagnose, treat, cure or prevent any disease****** ~>Hubungi saya dengan SMS/Whatsapp ke no 0123769117 atau ~~>Email ke lindegreat@hotmail.com untuk maklumat lanjut.

0 comments:

Post a Comment