Saturday 25 October 2014

FAKTA PENYAKIT JANTUNG KORONARI TERHADAP WANITA

 

 

serangan jantung
jantung tersumbat
 
sakit dada
serangan jantung












Kebelakangan ini banyak betul saya dengar kematian akibat dari serangan jantung. Bulan ini sahaja dah 4 orang disekeliling saya meninggal akibat dari penyakit ini. Saya terpanggil untuk mencari fakta tak kira apa sahaja yang berkaitan dengan penyakit jantung ini.

Semakin berusia seseorang wanita, semakin tinggi risiko mereka mendapat penyakit koronari. Ssrangan jantung koronari berlaku setiap 20 saat dan kematian disebabkannya berlaku setiap minit. 

Berikut adalah fakta-fakta berkaitan penyakit jantung koronari yang mesti diketahui oleh wanita:~ 

1. Salur darah jantung yang tersumbat secara tiba-tiba menyebabjan serangan jantung koronari mengejut (acute heart attack)

2. Peratusan wanita mengidap penyakit ini adalah lebih tinggi berbanding kanser payudara. Perbezaan adalah sebanyak 6 hingga 8 kaliganda

3. Bagi kaum lelaki, risiko menghidap penyakit ini meningkat selepas mereka berumur 45 tahun manakala bagi wanita pula selepas berumur 55 tahun.

4. Bagi wanita yang mengidap penyakit ini dan berumur kurang daripada 50 tahun, kadar kematian mereka mereka disebabkan oleh penyakit ini adalah dua kali lebih tinggi berbanding kaum lelaki.

5. Serangan jantung koronari menyebabkan kematian megejut. Komplikasi ini disebabkan oleh rentak jantung yang tidak normal dan ganas. Lebih ramai wanita mengalami komplikasi berbandi lelaki.

6. Tanda amaran utama ialah sakit dada dan sukar bernafas. Tanda-tanda lain ialah berdebar, hampir pengsan, keletihan tanpa sebab, kebimbangan dan gangguan tidur

7. Secara purata, kaum wanita mengambil jangka masa kira-kira dua hingga empat jam lebih lama berbanding kaum lelaki bagi mendapatkan bantuan perubatan

8. Kira-kira 20% hingga 60% kes serangan jantung koronari adalah tidak disedari (silent heart attack) oleh si penderita. Kadar kematian disebabkanoleh penyakit jantung adalah 17 kali lebih tunggi.

9. Bagi mereka yang pertama kali mendapat penyakit ini, kebarangkalian meninggal dunia mencecah 35%

10 Faktor genetik mungkin salah satu faktor penyebab penyakit ini

11. Mendapatkan bantuan perubatan seawal mungkin adalah satu tindakan yang teramat penting. Ia mengurangkan jumlah tisu jantung yang rosak dan menghindar komplikasi dari berlaku.


SUMBER: Majalah Mingguan Wanita

**************************

Dapatkan dari Ejen Shaklee Seri Kembangan/Serdang/Balakong/Jalan Raja Chulan hari ini.


Hubungi segera :     SID Azlin Jaafar (947971)                                
                                Whatsapp/Telegram/We Chat: 012-3769117                               
                                FB : Azlin Jaafar                                
                                Page : Superb Nutrition

====================

Dapatkan penjimatan hebat product Shaklee sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli shaklee! 


Promo ESP beli 6 percuma 1 masih berlangsung hingga hujung bulan ini. Cepat!! Grab this opportunities...


******these statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intend to diagnose, treat, cure or prevent any disease****** ~>Hubungi saya dengan SMS/Whatsapp ke no 0123769117 atau ~~>Email ke lindegreat@hotmail.com untuk maklumat lanjut.

0 comments:

Post a Comment